Miten ja mitä taloyhtiön tulee ohjeistaa asukkaille palovaroittimiin liittyen?

Palovaroittimia koskevan lainsäädännön uudistuksen jälkeen taloyhtiön ja asukkaiden vastuut ja velvollisuudet selkeytyvät. Miten ja mitä taloyhtiön tulee ohjeistaa asukkaille palovaroittimiin liittyen ja lisää tietoa varsinaisesta muutoksesta löydät täältä

Taloyhtiön ja asukkaiden vastuunjako käyttöön ja ylläpitoon liittyvissä asioissa on tärkeää selkeyttää, jotta molemmat osapuolet ymmärtävät omat tehtävänsä ja palovaroittimiin liittyvät velvollisuutensa. Asukkaille on jaettava selkeät ohjeet, jotka käsittelevät eri tilanteita.

Rakennuksen omistajan, eli käytännössä taloyhtiön, palovaroittimiin liittyviin velvollisuuksiin kuuluu antaa palovaroittimien käyttöä ja huoltoa koskevat ohjeet asukkaille taloyhtiössä käytettävällä kielellä, eli vähintään suomeksi tai ruotsiksi. Taloyhtiön on suositeltavaa tarjota asukkaille ohjeet tarvittaessa myös englanniksi, ja huomioida muut vieraat kielet sekä viittomakieli. Olennaista on, että ohjeistus on selkeä ja helposti ymmärrettävissä, jotta asukkaat voivat omaksua sen sisällön.

Taloyhtiön palovaroittimiin liittyvä velvollisuus on siis jakaa ohjeet. Ohjeiden jakelutapa on rakennuksen omistajan, eli taloyhtiön, päätettävissä. Ne voidaan toimittaa sähköisessä muodossa esimerkiksi verkkosivujen tai asukasportaalin kautta, mutta lisäksi ohjeet on annettava tarvittaessa paperisena versiona. Tämä voi olla tarpeen esimerkiksi huoneiston käyttöön, hoitoon ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Lisäksi kiinteistön pelastussuunnitelmassa on oltava selkeät ohjeet toimintamalleista esimerkiksi palovaroittimen hälyttäessä.

taloyhtiön ohjeistaa asukkaille palovaroittimien käyttö huolto
Miten ja mitä taloyhtiön tulee ohjeistaa asukkaille palovaroittimiin liittyen?

Rakennuksen omistajan, eli taloyhtiön, velvollisuuksiin kuuluu että on laadittava ohjeistus, joka käsittelee palovaroittimen normaalia käyttöä ja toimintaohjeita vaaratilanteissa. Ohjeissa on annettava selkeä kuvaus siitä, miten asukkaan tulee toimia palovaroittimen hälyttäessä, mitä erilaiset hälytysäänet tarkoittavat, miten varoitin testataan ja kuinka sen mahdolliset viat tunnistetaan. Näiden lisäksi on sisällytettävä muut asukkaan kannalta olennaiset tiedot, jotka palovaroittimen valmistaja tai maahantuoja on antanut.

Taloyhtiön huolehdittava palovaroittimien toimintakunnosta

Siis miten ja mitä taloyhtiön tulee ohjeistaa asukkaille palovaroittimiin liittyen? Taloyhtiön velvollisuus ja vastuulla on huolehtia siitä, että palovaroittimet pysyvät toimintakunnossa. Tämä edellyttää säännöllisen ja suunnitelmallisen huollon sekä kunnossapidon järjestämistä palovaroittimille. Omistajan on myös reagoitava viipymättä asukkaiden tekemiin vikailmoituksiin palovaroittimista.

Palovaroittimien huoltokäytännöt on suunniteltava huolellisesti: on määriteltävä, milloin paristot tai akut vaihdetaan, milloin itse palovaroitin uusitaan ja miten toimenpiteet toteutetaan käytännössä. Asukkaiden on myös saatava selkeät ohjeet siitä, kuinka he voivat ilmoittaa palovaroittimen vikaantumisesta taloyhtiölle.

Kun rakennuksen omistaja tai hänen edustajansa, kuten huoltoyhtiö, vastaanottaa vikailmoituksen, on asianmukaista kirjata se ylös. Tämä on tärkeää sekä kunnossapitotoimien seuraamiseksi että kaikkien osapuolten oikeusturvan varmistamiseksi. Mikäli ilmoitus on tehty suullisesti, esimerkiksi puhelimitse, asukkaalle on lähtökohtaisesti toimitettava kirjallinen vahvistus ilmoituksen vastaanottamisesta, tai ainakin hänen pyynnöstään. Vikailmoituksia voidaan vastaanottaa käytössä olevan ilmoitusjärjestelmän kautta, mutta on huomioitava, että kaikki asukkaat eivät välttämättä voi tehdä ilmoitusta puhelimitse, joten vaihtoehtoisia ilmoitustapoja on tarjottava.

Tekstin sisällössä on hyödynnetty SPEK:n eli Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön ohjeistuksia sekä työryhmien tuottamaa tietoa.

Jaa tämä artikkeli

Aiheeseen liittyvää

Artikkeleita ei löytynyt enempää.